Active Babies & Kids

Γονείς και Παιδιά μαζί, Art Therapy


 

* Της Σοφίας Κουφού, Art Therapist

 

Υποδεχόμαστε το νέο έτος με μια πρωτοποριακή δραστηριότητα των Active Babies & Kids, ένα εργαστήρι που ακούει στο όνομα Art-therapy: Γονέας - Παιδί μαζί! Το εργαστήρι αυτό βασίζεται σε μια καινοτόμα μέθοδο επικοινωνίας διαμέσου της τέχνης με κύριο σκοπό να ενισχύσει τη σχέση γονέα - παιδιού και να δώσει τη δυνατότητα της έκφρασης μέσα απο τη ζωγραφική.

 

Τί περιλαμβάνει;

 

Εδώ συμβαίνει η συνάντηση του κάθε γονέα με το παιδί του σε έναν τόπο όπου η εικαστική γλώσσα «παίρνει τον πρώτο λόγο». Ο γονέας και το παιδί καλούνται να πειραματιστούν με  υλικά τέχνης και να δημιουργήσουν μαζί. Η κάθε δυάδα γονέα - παιδιού βρίσκει τη θέση της σε μια ευρύτερη ομάδα και εμπνέεται, εκφράζεται, κατασκευάζει τον κόσμο της.

 

Το εργαστήριο στοχεύει στη δημιουργία ενός χώρου προστατευμένου από τις απαιτήσεις της καθημερινότητας, ενός χώρου ευνοϊκού για την οικειότητα, την ευχαρίστηση και μια στιγμή οφέλους και ενδυνάμωσης της σχέσης μεταξύ γονέα και παιδιού, προσφέροντας παράλληλα χαλάρωση για το άτομο, τη δυάδα, την ομάδα. 

 

 

Πώς προέκυψε η ιδέα;

 

Η σημασία της σχέσης γονέα-παιδιού στην ανάπτυξη του παιδιού έχει υπογραμμιστεί από ποικίλους θεωρητικούς και αναπτυξιολόγους. Η σχέση του γονέα με το παιδιί του μοιάζει να είναι το κλειδί της ευημερίας του παιδιού. Το εργαστήριο έχει το βλέμμα του στραμμένο σ' αυτήν ακριβώς τη σχέση.

 

Η πολυπλοκότητα της γονεϊκότητας, οι αλλαγές που συχνά οι γονείς βιώνουν, η σχέση με το παιδί που είναι δυναμική, που αλλάζει και απαιτεί συνεχή αναπροσαρμογή, δημιουργούν την ανάγκη να υπάρξει ένα πλαίσιο όπου ο γονέας και το παιδί θα συναντιούνται και θα συνεργάζονται με έναν τρόπο που θα μπορεί να δυναμώνει διαρκώς τη σχέση τους.

 

 

Με ποιους τρόπους μπορεί κάποιος γονέας να ασχοληθεί με την ευημερία του παιδιού του;

 

Καθώς η ευημερία του γονέα και του παιδιού είναι αλληλένδετη, κάθε παρέμβαση που στοχεύει στην ενδυνάμωση της σχέσης μεταξύ των δύο αποδεικνύεται συνήθως ωφέλιμη. Δύο κύριες παρεμβάσεις με γονείς και παιδιά γίνονται με το παιχνίδι και τη δημιουργία τέχνης. 

 

Το παιχνίδι επιτρέπει στο παιδί να αλληλεπιδρά με δημιουργικό κι απολαυστικό τρόπο. Για τα παιδιά το παιχνίδι είναι ένα χαρακτηριστικό της μεταβατικής λειτουργίας που συμβαίνει ανάμεσα στο εγώ και το μη εγώ. Επιτρέπει δηλαδή στο αναπτυσσόμενο παιδί να διαχειριστεί την εμπειρία του εξωτερικού κόσμου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τα μικρά παιδιά που αναπτύσσονται πολύ γρήγορα και βιώνουν πολλές μεταβάσεις στη διάρκεια των πρώιμων χρόνων τους. Τέλος, το παιχνίδι έχει έναν αριθμό καταγεγραμμένων οφελών στη φυσική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού αλλά και στο νευροβιολογικό επίπεδο.

 

Η δημιουργία τέχνης έχει στοιχεία παιχνιδιού και παρέχει ευκαιρίες για ενεργή συμμετοχή, φαντασία, σύνδεση νου-σώματος, έκφραση κι ανακούφιση. Το art therapy χρησιμοποιεί τα αισθητηριακά μέσα και τον πειραματισμό.

 

 

Πώς ακριβώς μπορεί να βοηθήσει το art therapy στη σχέση γονέα-παιδιού;

 

Η δημιουργία τέχνης μαζί μπορεί να υποστηρίξει το δέσιμο μεταξύ γονέων και παιδιών, βοηθώντας τα να αναπτύξουν νέα κανάλια επικοινωνίας και να απολαύσουν ο ένας τον άλλο διαμέσου της τέχνης και του παιχνιδιού. Η εικαστική διαδικασία είναι εδώ η κεντρική διεργασία. Η κοινή δημιουργία βοηθάει την προσέγγιση και στην αλληλεπίδραση γονέα και παιδιού διαμορφώνοντας μια αμοιβαία δέσμευση.  

 

Η διερεύνηση νέων υλικών από κοινού δίνει πολλές ευκαιρίες για να ενθαρρυνθούν οι γονείς να αναλογιστούν πώς μπορεί να αισθάνονται τα παιδιά και να γίνουν περισσότερο αποκριτικοί. 

 

Η δημιουργία τέχνης μπορεί επίσης να αποκτήσει συμβολική σημασία στην προσέγγιση γονέα και παιδιού. Το αντικείμενο της τέχνης ενσαρκώνει ένα ευρύ φάσμα χαρακτηριστικών αυτοέκφρασης σε συμβολικές, φυσικές και πνευματικές διαστάσεις και για το λόγο αυτό, η δημιουργική διαδικασία είναι εξίσου σημαντικό στοιχείο επικοινωνίας όπως και η εκφορά του λόγου. 

 

Η συν-δημιουργία και η συνεργασία παράγουν ένα διαφορετικό κανάλι επικοινωνίας. Αναπτύσσεται ένας δυνητικός χώρος μεταξύ του γονέα και του παιδιού όταν αυτοί οι δύο βρίσκονται σε μια χαλαρή κατάσταση δημιουργικού παιχνιδιού, όπου η επικοινωνία διενεργείται διαμέσου των κοινών εμπειριών. Ο γονέας και το παιδί εμπλέκονται σε μια κοινή δημιουργική εμπειρία που χρησιμοποιεί τη φαντασία για να διαμορφώσει έναν συμβολικό τρόπο επικοινωνίας, κατά τη διάρκεια μιας κοινής καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η συμβολική διάσταση της αλληλεπίδρασης γονέα και παιδιού, αποτελεί σημαντικό συστατικό για τη βίωση της υποκειμενικής εμπειρίας του καθενός από τους δύο. 

 

Σας περιμένουμε με χαρά για να ξεκινήσουμε ένα ταξίδι χρωμάτων που στο τέλος του βρίσκεται η υγιής, μοναδική κι ολοκληρωμένη σχέση γονέα και παιδιού!

 

Βιβλιογραφία

Regev D., Snir S., Parent-child art psychotherapy, Routledge, 2017
 
Armstrong V., Art therapy in a range of gallery-based arts interventions for the wellbeing of parents and infants, Royal Society of Public Health, 2021
 
Plante P., Berneche R., A phenomenological study addressing the reinforcement of emotional ties between parent and child through the elaboration and evaluation of dyadic art therapy groups, Canadian Art Therapy Association Journal, 2015
 
Minz Y., Exploring art therapy techniques in parent-child dyads with children who have experienced trauma, Expressive Therapies Capstone Theses, 2021
 

 

Lavey-Khan S., Reddick D., Painting together: a parent-child dyadic art therapy group, The Arts in Psychotherapy, 2020

 

Comments

Exchange Ideas

Leave us a comment

To Top ↑